onsdag 4. juli 2012

Reiseapper

Jeg syns det er så fantastisk at alle hosteller for tiden har wifi. Vi har både hatt dette på våre langreiser i Europa og Asia. Ofte er det fullt ved pcen i lobbyen, da er det greit med et alternativ hvor man kan skrive mail til kjente og kjære, lese norske nyheter og ikke minst planlegge reisen.

Vi er avhengig av kart på mobilen, og jeg legger ofte pinner på steder hvor vi har vært som vi likte godt. Pinnene kategoriseres i mapper, eks København. Jeg kan imidlertid ikke bruke min favoritt google app i utlandet da den kun virker med wifi. Kjæresten har imidlertid gps på sin mobil som virker uten wifi. Da finner vi lett veien.

Eksempel pinner jeg har satt i København

Å ha mobilbank er fantastisk. Hvem er ikke litt redd for å logge inn på nettbanen på en luguber internettcafe. Jeg er iallefall litt skeptisk, og gjør det heller på hostellet. Er jo greit å reise uten for mye penger på kortet, for heller å overføre underveis.

Vi bruker Wikipedia, Wikihood og Wapedia (Wikitravel) flittig når vi kommer til en ny by for å lese om den og hva man kan gjøre der. Tripadvisor gir også inspirasjon. Vi har også kjøpt kapitler fra Lonely Planet som vi har på telefonen for å slippe å ta med oss for mange bøker i sekken. Med Stay.com kan du lage dine egne reiseguder og laste de ned på telefonen.

Skype er genialt når man skal ringe hjem, det koster ingen ting! Krever at den du ringer har det på pc eller mobil.

Vi har en egen mappe på dropbox hvor vi har kopi av viktige dokumenter som pass og reiseforsikring, da har vi det alltid med oss uansett om vi skulle være så uheldig å miste det. Har du ikke testet dropbox anbefaler jeg deg å se instruksjonsvideoen. Adresser til kjente og kjære som skal få kort på våre reiser ligger også her. Denne folderen har vi tilgang til via mobilen, woho!

Du får oppdaterte valutakurser med appen Currency, veldig greit når man flytter seg fra land til land med ulik valuta. Liker også å lære meg ord og fraser på språket i landet hvor jeg er. Da liker jeg google translate sin app med oversetting og lyd. Liker også å ha muligheten til å høre på norsk radio, man kan bli ganske lei av asiatisk MTV.

For veien videre har vi hostell, hotell og flyapper. Liker godt Hostelworld, Hotels, Skyscanner, Kayak, Flight tracker og Cheapoair.

Ellers når jeg reiser i Norge, og har fri tilgang på mobildata, er jeg avhengig av google maps. Skriver inn det jeg ser etter og det kommer forslag opp. Ikke minst viser den meg veien dit, og jeg kan sette pinne på favoritt cafeene. I Stavanger er til og med bussruten og tidene med i appen. Liker også appen kaffe og te, hvor jeg vet de har god kaffe.

Ring taxi er grei å ha for å finne telefonnummer for taxi i byen du er i. Og selvfølgelig Avinor og Oslo Lufthavn for å følge med på avgangene for fly og flytog. Liker varslingen på Avinor som gjør at du får beskjed hver gang flyet ditt endrer status. Finnes også flere fine norske apper for attraksjoner og turer i skog og mark som feks. Visit Norway, Visit OsloSøndagstur og UT.

Har du noen reiseapper å anbefale?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar