lørdag 8. mai 2010

Speilrefleks

Etterhvert som bildesamlingen begynner å bli stor har jeg tenkt på at jeg kanskje burde utfordre meg selv med et speilreflekskamera. Jeg er nysgjerrig på alle mulighetene man får med et slikt kamera, spesielt muligheten for å kunne bytte linser.

Jeg har surfet litt rundt på nettet og funnet mange gode tester, men når det står "passer til nybegynnere" stusser jeg litt. Jeg ønsker meg et kamera som jeg kan ha i flere år, og jeg vil da lære etterhvert - vil jo ikke alltid være nybegynner.

Er det noen av dere som har god erfaring med et speilrefleks som dere vil anbefale meg? Har dere testet ut noen gode linser? Jeg syns det er så fascinerende å se på bilder som er tatt med et lite slør av mystikk over, hvordan får man til dette? Jeg regner med det er mye å sette seg inn i da jeg kun er vant til digitalkameraer. Mitt ene digitalkamera er forresten vanntett, så det har fått være med på mye moro svømming under vann! Litt av et leketøy!

Ser også at det har kommet noen nye digitalkamera som skal ta like gode bilder som et speilrefleks, er det noen som har testet dette? Savner de gode gamle fotobutikkene, skulle gjerne testet et kamera for så å overført det til macen for å se kvaliteten. Skulle vært en drøm med speilklare bilder, spesielt er det viktig at det tar gode bilder om kvelden. Ser at de jeg har nå tar litt kornete bilder når det er mørkt ute.

Nå skal jeg lese vider til eksamen, kjæresten kom akkurat innom med cheez doodles og sjokolade - da er det helt greit å lese på en lørdag..




Follow Kjærester på tur

11 kommentarer:

  1. Eg har ikkje peiling på speilreflekskamera, men du kan sikkert finne gode testar viss du googlar litt :) Cheese doodles og sjokolade, jatakk! Skriving pågår her òg ;)

    SvarSlett
  2. Jeg har heller ikke peiling på speilrefleks men vurderer å kjøpe det selv også etterhvert.. Hadde vært morsomt å kunne ta litt finere bilder..

    sv: Vi startet interrailen i Amsterdam, så dro vi ned Belgia og Luxembourg til Paris, Nice, Monacco (Rivieran generelt..), så videre til Spania, der var vi innom Costa Brava-kysten, Barcelona, San Sebastian, også flydde vi hjem fra Madrid. En herlig tur, så blir nok mer interrail på meg i fremtiden :)

    SvarSlett
  3. Jøss, mange spennende byer! Tar med meg de videre til vi skal sette oss ned for en idemyldring - takk :)Jeg elsker interril! Gleder meg sinnsykt til sommeren. Alltid koselig å ta frem bildene og mimre :)

    SvarSlett
  4. Tusen takk for tips om Mallorca :) Gleder meg veldig til å dra, så får håpe vi er heldige med både vær og opplevelser! Fin blogg her inne, masse reiseinspirasjon :) Klem Hege

    SvarSlett
  5. Vi har faktisk dette kameraet du har bilde av, Nikon D5000, og er storfornøyd! kommer aldri til å gå tilbake til digitalt, det er sykt forskjell på bildene. Anbbefaler kameraet veldig, selvom det noen ganger er litt stort. Men man bærer jo et slitk kamaera på en annen måte, og bruker det på en annen måte, så det er bare en liten ulempe :) Jeg har ikke vært flink nok selv til å sette meg inn i alle funksjonene, men har begynt å bruke manuelle innstillinger, så er igang.. Lykke til på jakten!

    SvarSlett
  6. hei :) du må si fra hva du ender opp med for jeg er også på jakt ;)

    SvarSlett
  7. Skal surfe litt rundt og si hva valget faller på :) Godt å høre fra noen som har erfaring med slikt :)

    SvarSlett
  8. Jeg landet på slik et "nybegynnerkamera" fra Nikon for et par måneder siden.Det kom på 4000 med en stabilisatorlinse (tror jeg det het) Har ikke satt meg inn i det like mye som jeg burde, men tenkte finne en god fotobok hvor jeg kan lære the basics ;)

    SvarSlett
  9. Ja jeg har også tenkt at jeg må investere i en fotobok eller et fotokurs når jeg først skal kjøpe et så avansert kamera som speilrefleks er. Vil jo få mest mulig ut av det :) Takk for tips, jeg skal lese litt om ditt kamera :)

    SvarSlett
  10. Hallo! Jeg vil også anbefale kameraet du har bilde av over, Nikon D5000. Har det selv, hadde Nikon D70 før. D5000 er et supert kamera til en rimelig penge og har de fleste av mulighetene til "storebroren" D90, men i en mer kompakt utgave(samme størrelse som D60). Det du snakker om ift kornete bilder når det er lite lys, skyldes høy ISO verdi i kamerat. Små digitalkameraer har gjerne muligheter for ekstremt høye ISO verdier, som gir masse bildestøy(korning). Jeg syns D5000 takler dette veldig bra, og prøver å holde ISO verdien så lav som mulig(mellom 200-600). Jeg har to objektiver som dekker det aller meste, en 18-105mm linse med bildestabilisator(bruker den som all-round linse), samt en normal 35mm linse. Denne kan ikke zoome, men er til gjengjeld veldig lyssterk, noe som gjør at jeg kan ta bilder hvor det er dårlig med lys og fortsatt slippe unna blitz og høye ISO verdier. Uansett så er lys gjerne mangelvare med mindre man er ute om dagen, så invester i en ekstern blitz som du kan vinkle oppover, blitzen i kameraet vil alltid kaste lyset rett på det du vil ta bilde av, og gir dermed unaturlig lys. Det er det verdt! Skal til Praha i sommer, takk for fint innlegg om byen! Håper dette var til hjelp! Mvh Knut Erik

    SvarSlett
  11. Takk for mye god info! Fint å lære litt. Jeg skal ta det videre, holder en knapp på dette kameraet. Har også sett litt på Canon EOS 550D. Skal gjennomføre noen eksamener, også gå til innkjøp :) Gleder meg.

    SvarSlett