fredag 25. juni 2010

Milano

Etter hærlige opplevelser i Venezia gikk togturen til motebyen Milano. Vi hadde planlagt å kun ha en dagstur her, vi ankom tidlig med toget og skulle ta det videre senere på kvelden.

Vi fant fort ut at vi ønsket å bli iallefall en dag til. Vi hadde følgelig ikke bestilt noe overnatting, og etter en fin byvandring besøkte vi derfor en internettkafe for å finne dette. Vi har aldri tidligere hatt problemer med å finne overnatting på kort tid, men det skulle vise seg å bli en realitet nå. Det var få hostel i Milano, og alle hotell var fullbooket. Vi fant rett og slett ikke noe. Det siste toget videre hadde gått, og vi visste ikke hva vi skulle gjøre.

Vi gikk ut av internettkafeen med de tunge sekkene, forsøkte å gå rundt i gatene og se om vi kunne finne noen hoteller som vi ikke fant på internett.

Det var flere skilt rundt om kring som viste veier til hoteller og vi gikk inn på det førte vi så. Vi vandret opp trappen, ble møtt av en inngang hvor det lå strødd fuglefrø utover gulvet. I resepsjonen satt det kun en papegøye, vel å merke ikke i bur.. Jeg var sjokkert, men tenkte det var bedre enn ingenting. Det måtte iallefall være billig overnatting, så feil kan man ta! Jeg husker at jeg var sjokkert over prisen, og at vi bestemte oss for å gå videre. Vi endte opp uten overnatting og måtte improvisere. Vi gikk på butikken og kjøpte oss god pesto, spekeskinke, loff og en liter vin. Vi satt oss i en fin park og nøt måltidet uten å tenke noe mer på at det snart ble mørkt.

Etterhvert som vi var et stykke ned i vinflasken kom en politibil kjørende forbi og sporte oss hvor vi var fra. Vi skjønte egentlig ikke at det var oss de var ute etter, da vi aldri har opplevd noe lignende tidligere. Vi satt tydeligvis i en park av spesiell betydning hvor det ikke var lov til å drikke alkohol.

Vi slapp unna så lenge vi pakket ned vinen. Å overnette i parken var derfor heller ikke et alternativ. Frustrerte som vi var tenkte vi at vi kunne alltids sette oss på en pub, for så å ta tidligtoget i morgen og overnatte på det. Vi ville ført gå til fotballstadion og la ut på vandring. Det var en fin tur hvor vi fikk se Milano litt utenfor sentrum også. Spesielt stort var det for min bedre halvdel å være på stadion, selv om den var stengt.

Vi var trøtt og sliten etter vandringen og fant ut at noen pub var ikke aktuellt. Vi fant en annen liten park som lå litt skjult og la oss ned for noen timer på benken. Jeg sov faktisk veldig godt i noen timer, våknet opp tidlig på morgenen og så at det lå en annen person på en benk litt lengre bort.. skummelt.. Vi vandret videre for å få oss en tidlig frokost og ta turen videre med toget - hvor vi sovnet som en sten.

Milano hadde mye fint å by på, det var fullt av motebutikker og flotte gamle bygninger.

Togstasjonen.

Flere skyskrapere blandet inn sammen med vakre gamle bygninger.

Castello Sforzesco, tidligere palass for en lord på 1450 tallet

Kjøpesenteret Galleria Vittorio Emanuele 2.

Den gotiske domkirken ble påbegynt i 1386, men først ferdig i 1960 og har derfor spor av flere stiler. Kirken er en av de største gotiske kirkene i verden. På taket er det 135 spirer og mange gargoyler og statuer. Nydeloige vinduer inne i kirken.

Tapas i parken.

Follow Kjærester på tur

1. hehe, huff! Det høres ikke noe særlig ut å være hjemløs i en fremmed by!:) selv om det er en veldig fin by da;) Opplevde litt av det samme når vi var i Frankrike. Skulle finne oss et hotell på kysten uten at vi hadde en plan hvor. Det viste seg å være umulig i høysesongen :p Fant en til slutt men helt i Marseille(2-3 kjøretimer lengre unna enn det vi hadde tenkt). Og den var passe shabby(uten doskål osv..hehe)Men forskjellen var at vi hadde leiebil da, så hadde ikke vi funnet noe hadde vi sikkert sovet i bilen :P

2. Hehe, hørtes kjipt ut å ikke finne plass å bo ja! :-) Opplevde det samme selv i Brussel da jeg kom dit med toget sent-sent på kvelden og det viste seg å være en eller annen festival i byen som gjorde at ALT var opptatt. Vi endte opp med å få sove i resepsjonen på et hostell da, så det kan jo være et tips om du skulle havne i samme situasjon igjen. Tropp opp på et hostell rundt midnatt, se litt fortapt ut og spør resepsjonisten veeldig pent, hehe.. :)

3. Ja i bilen er det mulig a sove dersom det skulle vaere helt krise. Jeg skal garantert prove meg pa a trappe fortaps opp pa et hostel om vi blir satt utenfor en lignende situasjon igjen, takk for tipset :)