tirsdag 22. juni 2010

Venezia

Fra Munchen gikk togturen videre til Venezia, dette var den lengste togturen vår. Vi hadde planlagt nattog for å få slippe å bruke dagen på reising. Vi steg ombord i toget og satt oss godt til rette i setene våre, vi skulle senere bytte over til nattoget i Østerrike. Vi hadde en morsom australer som selskap i vår kupe og han fortalte mange fine historier både fra Australia og Venezia. Vi leste i guideboken og jeg gledet meg virkelig til å komme frem til den magiske kanalbyen.

Etter flere timers kjøring var vi endelig i Østerrike og de trøtte øynene skulle snart få litt hvile. Vi vandret inn i det nye toget og fant mennesker sovende på gulvet. Hver og en kupe var full, men vi hadde reservert plass. Da vi åpnet døren til vår kupe ble vi møtt av en varm svett luft.. Der lå det allerede fire stykker sovende i seter! Jeg var sikker på at vi skulle få en god køyeseng på nattoget, men istedenfor ble vi innlosjert med disse. Det fulle toget gjorde at vi var nødt til å vekke de sovende, og det stakk inni meg. Når vi endelig fikk satt oss i setet for å sove bestemte de vi hadde vekket seg for å være våken resten av natta, spise frokost og skravle på et annet språk. De kunne ikke engelsk så det var ikke mulig å kommunisere med de. Jeg fikk sove noen timer, men hele kroppen var vond da vi endelig var fremme.

Vel fremme hadde vi bestilt en søt hytte på en campingplass med basseng. Vi hadde med oss informasjon om bussen vi skulle ta og hvor vi skulle gå av. Da vi endelig fant bussen med etter en deilig tur innom en italiensk kafe, satt vi oss slitne på bussen. De har virkelig verdens beste kaffe i Italia! På en eller annen måte fant vi ut at vi hadde gått på bussen i feil retning, vi gikk av og ante ikke hvor vi var. Vi bestemte oss for å stå på andre siden av gaten for å vente på den bussen, det var ingen rutetabell der og ikke noe rutekart. Etter å ha vært litt ubestemsom og sprunget over veien flere ganger, spurt bussjåførene hvilken retning vi skulle og ikke fått noe svar - kom det to gutter som visste hvor vi skulle. De tok bussen sammen med oss og viste oss hvor vi skulle gå av. Vi var utenfor et stort shoppingsenter og skulle bare over veien så var i fremme. Vi vandret glade og fornøyde bort til veien, som var en høytrafikkert firefeltsvei! Hvordan i all verden skulle vi komme oss over den?

Vi vandret langs veien med biler susende forbi oss for å se om vi kunne finne en tunnel eller bro. Gresset langs veien stakk og vi kunne skimte campingplassen på andre siden, men det var ingen sjans for oss å komme seg dit. Vi vandret tilbake til kjøpesenteret, kjøpte en sjokolade og spurte om de kunne ringe en taxi for oss. Trøtt og lei ventet vi på en taxi som endelig tok oss frem til campingplassen. Vi var utslitt og etter en tur i det deilige bassenget sloknet vi..




Etter en høneblund var vi så heldige at det var en fin restaurant på campingplassen hvor vi nøt en deilig pizza med husets hvitvin. Det var også togaparty på campingplassen samme kveld!


 Neste morgen tok vi bil som var satt opp fra campingplassen og inn til byen. Det var litt av en følelse da vi kjørte over broa og så sentrum. Det kriblet i magen da jeg visste at jeg var på tur til en vakker eventyrby.

Det var virkelig fint i byen! Romantisk og vakkert som bare det. En drøm for en som liker å knipse mange bilder slik som meg.




Rundt hvert et hjørne var det små søte restauranter og elver med flotte båter. Byen var slitt og hadde et gammelt preg, noe som gjorde det ekstra romantisk.





Søt liten fuggel som drikker av fontena.


Vi spiste mye deilig mat i denne byen, og spesielt fant jeg for den gode drikken Bellini som lages her. Den må prøves! Skikkelig sommerfrisk og fin!






Det var også fortryllende maskebutikker over alt. Det var virkelig et eventyr å vandre inn i de mest spesielle hvor det jobbet gamle ektepar som selv designet maskene. Jeg følte at jeg var inne på et slotts rom med vakre gamle kjoler og fantastiske masker. Fortryllende! De særegne lå selvfølgelig litt utenfor turistområdene og det var generellt her vi likte oss best. Alt var mye bedre hvor ikke alle turistene vandret. Restaurantene var mer sjarmerende, det satt lokalbefolkning på cafeene og du kunne virkelig nyte.


Det ble også laget vakker kunst av stearin mens man sto og så på.


Båtene var pene på de fine kanalene, det var morsomt å vandre rundt å bare titte på kanalene som åpenbar seg rundt hvert ett hjørne.



 







Den flotte kirka som det ikke var lov å fotografere inni anbefales! Kjempevakkert! Vi vandret også opp på toppen og fikk en fin utsikt utover byen.





Å spise middag langs en kanal med søte italienere rundt seg mens båter padler forbi, det er lykke for meg <3





Follow Kjærester på tur

6 kommentarer:

  1. Utrolig gøy å lese innleggene dine :) Drømmer meg booort nå som jeg sitter på jobb og har pause:p Venezia høres ut som en drømmeby! Masse fine bilder og inntrykk ser jeg :)

    SvarSlett
  2. Wow! Nydelige bilder fra en fantastisk by! Etter å ha sett bildene dine har eg virkelig lyst dit :)

    SvarSlett
  3. Romlemantisk tur ;-)

    Fine bilder, og fikk jo ikke mindre lyst på den gode maten nå!
    Lykke til videre :-)

    Reiselyst-hilsen fra Soletraveller

    SvarSlett
  4. Venezia er verkeleg eit draumereisemål :) Ser så idyllisk ut, og bildene dine bekrefta det enda meir :)

    SV: For å få farge berre enkelte stadar på biletet brukte eg ein funksjon i Photoscape. Akkurat no finn eg ikkje utav det, men skal sei frå når :)

    SvarSlett
  5. Tusen takk alle sammen, kommentarene deres setter jeg stor pris på :)

    SvarSlett
  6. Så nydelige bilder fra en fantastisk flott by. Her har jeg aldri vært, men ser jeg må ta turen temmelig kjapt. Ser utrolig kjekt ut å backpacke gjennom Europa - noe som bare har blitt med pratet hos meg, men håper å få det til temmelig snart, har så mye å se et steinkast fra Norge - i stedet for bare langdistanse;) Skriv gjerne mer detaljert reiserute og togruter osv for oss som tenker ta ca samme rute;)

    SvarSlett