onsdag 11. august 2010

Antibes

Den vakreste togturen var definitivt langs den franske rivieraen. Vi tok toget fra Milano til Antibes og når vi kom til kysten av Frankrike kjørte vi langs denne resten av turen. Vi var langt oppe på en klippe og kunne se rett ned på turkist hav og flotte feriehus. Det var virkelig en opplevelse i seg selv å kjøre langs denne kystlinjen.

Vi valgte å bo på hotell i Antibes som vi booket før avgang i Milano. Vi var heldige og hotellet lå kun få meter fra togstasjonen i Antibes. Det skumle når man reiser med tog er at det kan være to stasjoner i hver by, går du av ved feil kan det bli et stykke å gå til overnattingsstedet, derfor anbefaler jeg å sjekke grundig hvilket navn det er på stasjonen i nærheten av overnattingsstedet, dette står opplyst når du bestiller. Som sagt hadde vi den reddende gpsen på telefonen som vi brukte på toget for å sjekke nærmeste togstasjon dersom vi hadde hatt det travelt når vi bestilte overnatting. I denne byen var dette tilfelle.

Vi ankom hotellet tidlig og rommet var ikke klart, vi fikk heldigvis sette fra oss sekkene og skiftet om til badeklær. Det bar rett på stranden!

Hotellet hadde en egen hage hvor vi kunne sitte etter en lang dag på standen og bare lese bøker og kose oss. Hagen var omkranset av blomster og et lite vann med gullfisker og vannliljer. Det vandret også en søt hotellkatt rundt som holdt oss med selskap. Å få et avbrekk etter flere storbyer å bare slappe av på stranden i fine omgivelser er virkelig å anbefale!

Kjæresten hadde lest ut sine bøker, men på hotellet kunne du bytte inn boka de mot en annen.

Antibes var rett og slett perfekt, kun kort avstand til stranden og du har også mulighet for dagsturer til andre fine byer langs den franske rivieraen. Vi tok turen både til Menton, Monaco og Cannes.

Stranden var for det meste fylt med solsenger som tilhørte fine hoteller, men det var også et eget område for de som ikke ville ha solseng. På solsengene satt rikingene å koset seg med champagne i kalde isbøtter, vi så oss fornøyd med en kald øl på stranda uten solseng. Vannet var varmt og solen stekte, perfekt.

Langs stranden var det en flott gangvei omkranset av palmer. Gikk du litt lengre opp i gatene fant du koselige restauranter og blomstrende trær over alt. Det gjør meg glad.

På kvelden ble solsengene flyttet bort og erstattet med fine bord tilhørende restauranter. Det var mørkt og kun stearinlysene fra bordene lyste opp den vakre kvelden. Vi vandret barbent i vannkanten og nøt den fine atmosfæren.

Vi møtte også på en strandfest. Jeg fikk inntrykk av at de var samlet for å minnes avdøde Michael Jackson, det var kun få dager etter dødsfallet og de bar hansker og hatter i hans stil.

Prisene var relativt høye, noe vi hadde regnet med, men innimellom gaten fant vi også rimeligere restauranter hvor vi kunne nyte god vin og mat. Vi spiste verdens beste kylling hos en lokal slakter i ekte fransk stil. Jeg forelsket med helt og holdent i Frankrike, og har bestemt meg for å en dag ha et sommerhus i Provence!

Tilhørende til luksusen her var selvfølgelig en flott båthavn som måtte besøkes. Jeg har alltid drømt om en seilbåt for å seile rundt i Middelhavet.

Vi fant også et vakkert hotell helt nede på stranda meg basseng, bar, solsenger på stranda og en egen brygge. Når vi skal tilbake skal vi bo her! Merk når.

Follow Kjærester på tur

1. Wow, der var det utrulig fint! Og så så fin DU er! :)

2. Utrolig fint - jeg elsker rivieraen, det er så mange nydelige steder der!!

3. Ah så utrolig herlige bilder! jeg savner frankrike når jeg ser de bildene!! Vi var en tur til Antibes i fjor sommer også :) På en av de strandene,siden de er finere enn i Nice (siden det er flest steinstrender i Nice). Elsker den franske rivieraen og også Provence! Vi var innom byen Aix En Provence, veldig fin by, anbefales :)
    Hotellet i Antibes så virkelig søt ut, var det veldig dyrt? vi opplevde prisene ganske så høye når vi var der i slutten av August i fjort :p

4. Ja, Antibes er dyrt. Jeg er veldig usikker på hvor mye vi betalte, men ser at de tar ca. 1000 kr natta for dobbeltrom nå. Har veldig lyst til å dra til Aix En Provence, ser nydelig ut!!

5. hva het hotellet dere ville bo på neste gang??

6. Hadde vært så fint å få navnet på det nydelige hotellet dere fant som dere hadde lyst å reise tilbake til!