torsdag 11. november 2010

Praktisk info

Skal du legge ut på en Interrailtur vil jeg først forsikre deg om at du kommer til å få tidenes ferie! Du kommer til å sitte igjen med mange gode minner, nye venner og du vil delta i ulike kulturer på en unik måte. Det er virkelig en reiseform som passer for alle, uavhengig om du vil se flere land eller bare reise rundt i ett og samme land.



Interrailbiletter kan kjøpes med ulik tidsbegrensning, og det første du bør tenke over er hvor lang tid du har til rådighet. Etter min mening er 22 dager minimum av det du må ha, tiden kommer til å løpe fra deg og før du vet ordet av det er du hjemme igjen. Når du så har bestemt deg for hvor lenge du vil være ute, må du velge mellom de to billettypene som finnes, Global Pass eller One Country Pass.

På våre to ruter kjøpte vi Global Pass med gyldighet på 22 dager. Global Pass betyr at du kan bruke billetten så mye du vil innenfor landene som er med på Interrail. Ved bestilling velger du når reisen starter, og i vårt tilfelle kunne da billetten brukes i 22 dager fra denne dagen. Du kan ikke bruke billetten i ditt eget land.

Er du under 26 år får du tilbud om rimeligere 2nd-class billetter, noe som vi hadde. Dette fungerte utmerket, og med den varierende togstandarden som er i Europa vil du få både fantastiske tog og de tog som ligner på de hjemme. 1st-class billetter kan selvfølgelig også bestilles, men jeg ser ikke for meg at man treffer mange andre backpacker i disse vognene. Det er også på flere strekninger hvor det ikke opereres med 1st-class vogner.

Du kan kjøpe Interrrailbilleter på ulike sider, i vårt tilfelle var førtstnevnte billigst på begge rutene:
http://www.interrailnet.com/interrail-passes
http://www.interrail.net/ 



Når du så har billett, og da går jeg ut i fra at det er Global Pass du har bestilt, bør du velge ut en grovskisse over land og byer du vil besøke. I dag er det 30 land som er med på Interrail, og du kan følgelig ikke besøke alle: Austria, Belgium, Bosnia-Herzegovina, Bulgaria, Croatia, the Czech Republic, Denmark, Finland, France, Germany, Great Britain, Greece, Hungary, Ireland, Italy, Luxembourg, FYR Macedonia, Montenegro, the Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Romania, Serbia, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland and Turkey.

Vi fant oss et Europakart og krysset av de byene vi alltid hadde drømt om å se. Vi så raskt at det var rimelig mange, og merket ekstra godt de vi spesielt ville besøke. Det dannet seg et lite mønster og vi skrev ruten ned. Den inneholdt sikkert 20 byer, så vi skjønte at vi måtte frem med saksa. Og det flere ganger.

Vi googlet rundt og fant andre som hadde vært på Interrail for å se hvilke rute de hadde tatt, og hva de syns om de ulike byene. Vi så på tiden det tok med tog og vurderte frem og tilbake. Etter litt hadde vi funnet oss en fin grovrute, med åpning for endringer underveis. Møtte vi noen på vår vei som sa at vi måtte dra dit og dit, tok vi til oss disse rådene og vi har ikke angret. Det er forøvrig veldig greit å benytte seg av kartet til den ene nettsiden som nevnt, her får du også oversikt over de raskeste togene på ulike strekninger:
http://www.interrailnet.com/downloads/interrail/interrail-railway-map-europe-2010.pdf

Vi startet med å fly ned til vår første destinasjon for å spare tid med å kjøre igjennom land vi ikke ville besøke på denne turen. Vi fløy også hjem fra byen vi var kommet til når tiden vår var ute. Vi la opp ruta vår etter den byen som Norwegian hadde rimelige flyreiser til og det fungerte veldig bra. Det var heller verre når vi skulle hjem, fordi da bestilte vi ikke før noen dager før avreise og som kjent er det ikke da det er rimeligst. Men turen var verdt hver en kroner. Vi har ikke ført regnskap over våre utgifter på turen, men jeg kan anslå at det ble brukt rundt 15 000 kr per person i mat, transport og overnatting på 22 dager.



Når du så skal starte med togreising må du være obs på at selv om du har billett må du i flere tilfeller betale for reservasjoner. Dette er en ekstrautgift togselskapet legger på deg som har Interrailbillet, men det er i grunn ikke så store summer det er snakk om. Du kan få en fin oversikt over hvor du må reservere og hvor mye det ca. koster på denne linken:
http://www.interrailnet.com/interrail-train-reservations

Vi benyttet oss av rutetabellen på http://www.interrailnet.com/interrail-timetables hvor du også kan se om du behøver reservasjon for toget du tenker å ta. Når vi da fant ut at vi behøvde reservasjon, reserverte vi dagen før vi skulle dra - det fungerte alltid bra. Vi traff noen Interrailere fra USA som hadde gjort alle sine reservasjoner på forhånd, men det passet ikke for oss da vi mistet fleksibiliteten og muligheten til å endre ruten. Vi opplevde aldri at det ikke var flere plasser igjen, bortsett fra de gangene vi kom noen timer før toget skulle gå. Vi møtte også på noen som gjorde reservasjonene sine hver gang de kom til en ny by, men det passet heller ikke oss da vi ikke var blitt kjent med byen og visste hvor lenge vi ville være der.

Reservasjonene var ofte rimelige, og av og til var det ingen reservasjon. Du kan faktisk spare en god del penger på å undersøke om neste tog ikke har reservasjon. Vi oppdaget at togene som gjerne tok en time lengre eller to, gjerne regionaltog, i få tilfeller krevde reservasjon. Det var kun en gang på toget mellom Paris og Amsterdam vi måtte ut med en saftig sum for reservasjon, og det var et privat togselskap.

Reservasjonen må som regel gjøres i en skranke, som ofte har lang kø. I Tyskland derimot er de såpass moderne og de har skjønt fordelen av å effektivisere, at de tilbyr deg å gjøre reservasjon på egenhånd på en maskin. Det er en drøm.

Når du har reservasjon betyr ikke det nødvendigvis at du har et setenummer, det er i få tilfeller nummererte seter. Er du uheldig kan til og med toget være overbooket og du ender opp på gulvet eller i restaurantbaren, men det kan bare bli morsomt det.



Togene er veldig ulike, du kommer til å sitte i alt fra varme kupeer til flotte luksustog som er er helt stillegående. Jeg synes dette er en sjarm i seg selv, og du har alltid muligheten til å boltre deg rundt. Du kan spille kort, drikke vin, snakke med andre backpackere, lese bok eller simpelthen se ut av vinduet <3

Det er ingen problem å krysse landgrenser med tog, toget stopper og det kommer tollere på som skal kontrollere passet ditt. Det kjedelige med nattog, er at du selvfølgelig våkner av at toget stopper - du sover ganske lett på tog - for så å våkne igjen når de lyser deg i ansiktet med lommelykten sin for å se passet ditt. De skal gjerne gå igjennom hele toget å gjøre dette, og da sier det seg jo selv at det kan ta litt tid. De fleste grenseoverganger gikk relativt raskt, men det er gjerne i land hvor togstandarden ikke er tipp topp hvor grenseovergangen tar lengst tid. Vi har også måttet bytte tog på grensen. Vi måtte ut av toget, og vente ute på en øde og forlatt stasjon. Jeg brukte tiden på å fotografere gamle brønner og fine blomster. Når toget som kjørte i andre retning kom fram til stasjonen steg passasjerene ut og gikk inn i vårt gamle tog, mens vi gikk inn i deres.

Når det gjelder overnatting valgte  vi en salig blanding av hoteller og hosteller. Overnatting ble booket på nettet dagen før vi la ut på togreise til en ny by. Det var bestandig mange ledige rom både på hosteller og hoteller, og til en god pris. For oss er det viktig at overnattingsstedet ikke er for langt fra togstasjonen, da kan vi vandre med sekkene våre til overnattingsstedet uten å bli for lei. Med denne forutsetningen fikk vi også alltid sentral overnatting. Sider å anbefale for gode priser og uvurderlige gjestevurderinger som er en fin guide er:
http://www.hostels.com/
http://www.hostelworld.com/ 
http://no.hotels.com/ 

Ellers er vi jo så heldige at de fleste land har euro i Europa og det gjør jo alt så enkelt med omregning av kurs i og med at du ikke trenger å ha så mange kurser i hodet når du reiser på tvers av landegrenser. Riktignok er dette en stor fordel, da du også er sikker på at du kan bruke penge videre i neste land du kommer til - men jeg syns det er litt ekstra sjarm å komme til et land som har sin egen valuta. Disse landene er også normalt ekstremt billige sammenlignet med de som har euro. Pass på så du ikke gjør den feilen jeg nesten gjorde. Etter å ha tatt ut ca. 4000 CZK i Praha, kom jeg til en minibank og skulle ta ut euro. Jeg var trøtt og sliten og tenkte på hva jeg tok ut sist av gammel vane. Hadde tatt seg ut med 4000 euro hva. Kursen kan sjekkes på: http://tux.aftenposten.no/calcFrame/start.htm?id=16

Jeg synes reisen blir ekstra bra når du får med deg historien rundt landet og byen du er i, vi tok med oss en guidebok for Europa som ga oss mye bra info. Etter å ha forsøkt oss på flere guidebøker er Lonley Planet blitt favoritten. På deres hjemmeside kan du også laste ned guidebøker i PDF. Når man reiser med sekk kan det være en fordel å ikke dra med seg alt for mange bøker, vi satt da veldig stor pris på å kunne laste ned mer detaljerte kapitler på nettstedet deres. Det sier jo se selv at en samlebok for Europa ikke er like detaljert som en hel bok om et land. Isteden for å kjøpe hele denne boken om landet, kan du laste ned bare kapittelet om byen du skal til på nettet og lagre det på telefonen din.

Vi forsøkte oss også på ulike guideturer  på vår ferd, og kvaliteten varierte i veldig stor grad. Etterhvert oppdaget vi et fantastisk konsept. Nemlig New Europe. De annonserte med Free Tour på et hostel vi overnattet på, og vi tenkte at vi ikke hadde noe å tape på det. Konseptet er at alle som reiser, uansett hvilket budsjett de har, skal få oppleve byen på best mulig måte. Derfor annonseres det med at turen er gratis, også kan du selv velge å tipse guiden etter at turen er gjennomført, og da gir du akkurat hvor mye du syns turen er verdt. Og jeg kan love deg at de er engasjert de som jobber for dette firmaet. Det er normalt studenter, så alle guidene var på vår alder i tillegg var guidegruppen på vår alder noe som skapte et veldig godt miljø på turen. Guidene elsker virkelig byen som de viser deg rundt i og forteller deg de mest fantastiske historier som ikke står i guidebøkene. Skal du til en by hvor de har en tur, må du hive deg med. Du kommer ikke til å angre. Se http://www.neweuropetours.eu/ 

Free Tour dekker de mest kjente turistattraksjoner og gir deg noe ekstra ved at du får høre gode historier og treffe nye mennesker. Du får også uvurderlige tips av noen på din alder om blant annet gode spisesteder til en rimelig penge. New Europe arrangerer også andre turer som ikke koster så mye, og jeg kan anbefale også disse på det varmeste. Pub Crawl har de også i de fleste byer og det er morsomt!

Da gjenstår det bare å ønske deg god tur på reisen, og spør gjerne om du har noen spørsmål!

Follow Kjærester på tur

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar