tirsdag 8. mars 2011

Thaimat

Brennende hete retter, full av nye fantastiske smaker jeg aldri har kjent før i mitt liv. Det var virkelig en reise for smaksløkene, og turen får et ekstra preg med den eksotiske maten.

Jeg rett og slett elsker thaimat! Det er så mange deilige smaker i en og samme rett. Billig er det også, og du kan virkelig skjemme deg bort med de vakreste retter til frokost, lunsj og middag.





Jeg forsøkte meg på mye forskjellig, av og til sto det kun på thai og jeg pekte i vei. Jeg kjente igjen noen ord, men av og til er det de små ordene som gjør den store forskjellen. Det endte opp med suppe til lunsje på stranden, når jeg trodde at jeg bestilt en kjøttrett. Ikke særlig praktisk, men veldig veldig godt. Og ikke minst morsomt å prøve noe nytt. Forsøkte å skrive ned noen av de fantastiske rettene jeg spiste:

Pad thai - nasjonalretten, det er nudler sammen med valgfritt kjøtt.
Gaeng khiew wan moo - svinekjøtt i grønn karri og kokkosmelk
Massaman curry - nydelig rett med kokkosmelk
Tom yam gi - nydelig thaisuppe
Tom kah kai - kylling i kokkosmelk
Kang kiew warn kai - kylling i grønn karri

Nå skal det sies at jeg ble frelst av denne karrismaken..

Etter at vi kom hjem fra turen inviterte vi i en god thailands kokebok for å ta med oss noen minner hjem.





Langs strandlinjen er de mest romantiske restaurantene. Du finner de dyre, så vel som de med plaststoler og plastbord. Alle med god mat. Å nyte middagen under et palmetre med levende lys og føttene i den hvite sanda er for med romantikk.


På restaurantene serverte de drinkene i alt fra glass til ananaser. Hvem vil vel ikke ta seg en drink fra en fin frukt..

Ellers kan du få servert drinker i bøtter med sugerør, her er det deling som gjelder. Vi drakk kokosnøtt juice fra ferske kokosnøtter, men ble ikke helt imponert. Syns fortsatt kjøttet i nøtta er det beste. Vil du ha kaffe finnes det kaffevogner som selger svart kaffe og iskaffe, du må belage deg på å drikke fra pose. Starbucks er også godt representert i Thailand. Av thailandske ølsorter nytes Singha, Chang og Tiger best på verandaen etter en lang dag på stranda.














Gatematen i Thailand er også fantastisk. Hvor enn du går står det selgere med trallene sine, de vil steke deg varme og søte pannekaker, kutte frukt i ferske biter, eller steke deg innsekter.

Vi ble fort oppmerksom på fruktvogna som solgte litt annen frukt enn det vi er vant med. Melon, ananas, papaya, mango og rambutan. Ikke minst var de ferdig oppkuttet, slik at det bare var å sette tennene i det saftige fruktkjøttet. Pannekakemannen ble også flittig besøkt, alle smakene måtte prøves. Deilig å vandre rundt i gatene med thailuften blåsende igjennom håret, høre bilene tute se ned på den fine stranda og nyte den varme pannekaken.











1 kommentar:

  1. Så utrolig koselig kommentar! Du varmer mitt hjerte, jeg blir så glad :) Oser av positivitet og glede <3 Er så gøy å skrive om reisene, og ekstra gøy når andre liker å lese det. Ha en fin søndag :)

    SvarSlett