torsdag 13. mai 2010

Praha

Etter en fin togtur mellom Berlin og Praha var vi klar for å finne frem til et overnattingssted. Vi hadde ikke bestilt noe på forhånd, og satset alt på å finne et ledig rom. Vi forhørte oss i informasjonsluken på togstasjonen og fant straks noe som lå nært. Vi vandret videre glad og fornøyde. Vi ankom et lite koselig hostel og ble innkvartert sammen med to gutter fra USA. Vi fikk et herlig bad og en køyeseng, med i prisen var også to drinker nede i hostellets egne kjellerbar!

Det var tidlig på morgenen og vi ville bevege oss innover til byen, i resepsjonen fikk vi informasjon om at vi kunne gå inn til byen og vi tenkte dette ville være en fin måte å se byen på. Vi fulgte kartet og kom ned til en stor elv. Videre gikk vi over en lang bru med mange biler, vi gikk og gikk i en hel evighet før vi fant ut at vi hadde gått i motsatt retning av hvor byen egentlig lå. Vi måtte bite i det sure eplet og vandre hele veien tilbake da vi ikke fant noen undergrunn. Langs stier og kratt, oppover et skittent tau, og vips var vi straks tilbake der vi startet. Det begynte å bli mørkt og vi satt oss slitne på undergrunnen på vei inn til byen.

Vi ble møtt av fantastiske bygninger og jeg fikk umiddelbart følelsen av å være med i en Askepottfilm. Alt var så vakkert i en gammel fin stil. Små gater dekt med brostein og yrende folkeliv.

Det lå en vakker kirke på den store plassen med en spesiell klokke som man visstnok måtte tyde for å forstå hva klokken var.

Dagene gikk for det meste til å bare vandre rundt i de herlige gatene, nyte god mat på alle de vakre utekafeene og nyte hverandre. Vi besøkte et stort shoppingsenter som også var en vakker bygning. Her ble vi raskt klar over hvor billig det var i Praha, alt kostet jo ingenting! Dette var den eneste byen på vår lange ferd hvor vi ikke benyttet euro, og vi kunne leve som konger. Vi møtte innbyggere som var overrasket over at vi hadde tatt den lange turen fra Norge, og de lurte på hvordan noen så unge mennesker kunne ha råd til dette.. Kjøpesenteret var fylt med herlige butikker og alt var så ordentlig og fint!

Vi beveget oss opp i det ene tårnet på Charles Bridge midt i sentrum, og var overveldet over den fine utsikten. Vi kunne se en stor kirke som lå et stykke unna og bestemte oss for å besøke denne.

Noe så magisk som denne kirken skal du lete lenge etter. Den må oppleves både i dagslys og om natten. Alle detaljene og de flotte gargoylene kunne jeg ha studert i flere evigheter.

Praha var vakkert! Også så billig. Vi spiste utsøkte middager på alt fra restauranter til puber. Det var lett å finne frem i byen og den hadde et lite og koselig preg over seg.

Togturen videre var vakker, menge små hus langs linjen hvor du så små koner som sto ute og hang opp klesvasken. Vi satt trygt inne i vognen og nøt en flaske vin fra en egendesignet kopp, glade og fornøyde.

Follow Kjærester på tur

1. Høres spennende ut. Masse flotte bilder fra nydelige Praha - lengter tilbake når jeg ser og leser:)

2. Tusen takk! Nydelig by, lengter også tilbake når jeg ser bildene <3

3. Spenstig å ankomme en helt fremmed by uten å ha tak over hodet i boks, føler jeg ;) Koste meg i Prahas mange sjarmerende gater i 2006, men kunne gjerne tenkt meg en tur tilbake :-)

4. Ja, vi var uerfaren ;p Første og siste gang vi gjorde det, med unntak av når vi måtte innom en by som ikke var planlagt. Men det gikk jo helt fint heldigvis :)

5. Praha er definitivt en by jeg vil oppleve også. Flere venner av meg har vært der og alle sammen har kjempefine inntrykk :)

Og tak over hodet - dilemma kjenner jeg alt for godt. Var umulig å finne seg noe på sparken i Frankrike om sommeren, så vi endte opp i Marseille, på det mest shabbye hotellet jeg noensinne har bodd på (ingen doskåle bl.a.) Heldigvis bare for ei natt :p

6. Hahah så rart! Marseille var den andre byen vi ikke hadde hotell i fordi vi ikke hadde planer om å dra dit - men endte opp der pga. toget vi egentlig skulle ta ble innstilt. Vi bodde rett nedenfor togstasjonen på et gammelt og slitt hotell! Kunne ikke bruke doen så gikk på McDonalds for å gå på do.. Heldigvis var det bare for ei natt også..