torsdag 6. mai 2010

Å reise med tog

Det å reise med tog i seg selv syns jeg er veldig komfortabelt. Du kan vandre rundt som du vil, besøke cafevognen, sette deg ned ved vinduet med noe leskende og titte ut av vinduet. Det er mye spennende som passeres, ikke minst får du se alle de søte husene ute på bygda - du får også på en måte et innblikk i hvordan de lever i landet. Denne opplevelsen var helt spesiell for meg når vi første gang i fjor tok turen i Europa med tog. Likevel er jeg glad vi også valgte å fly ned til den første destinasjonen slik at vi kunne bruke tiden godt i områdene vi hadde sett oss ut.

Ferden startet som dere vet i Berlin, videre dro vi til Praha, Munchen, Venezia, Milano, den franske riviera med hovedstopp i Antibes og dagsturer til blant annet Cannes, Monaco og Menton. Videre var det en lang togtur til Barcelona og ferden til Paris endte med at vi også måtte innom Marseille. Etter noen dager i Paris tok vi lyntog til Amsterdam, før vi satt oss på toget til København der et fly ventet på å ta oss hjem. Jeg ble raskt overrasket over hvor fort togene gikk, bare noen timer etter at vi hadde funnet vår plass på toget var vi i en ny by. Av alle togturene var det kun en tur som tok lengre tid enn de andre og det var ferden mellom Munchen og Venezia. Vi hadde bestilt oss sovekupe i og med at vi reise på natten, uvitende satt vi oss på første toget til Østerrike hvor vi skulle bytte over til nattoget. Vi var trøtt i øynene og vandret glad inn i toget for å legge oss. Idet jeg åpnet døren inn til togkupeene slo en mild svett lukt meg i øynene. Det lå allerede tre personer sovende på utslåtte stoler! Jeg hadde sett for med at vi iallefall skulle en seng å ligge i, men det var ikke en gang plass til oss i kupeen. Vi lusket oss videre for å se om det kunne være noen ledige kupeer videre i toget. Vi vandret forbi sovende passasjerer i gangene og fant fort ut at hele toget var fullt. Tilbake i vår kupe sto jeg der med dårlig samvittighet før jeg kremtet og vekket de andre som allerede sov. De kunne ikke et snev av engelsk, men laget plass til oss. Vi fikk slått oss ned på de allerede varme setene og tok en øyelapp på for å kunne hvile ut. De andre i vognen var nå våken og hadde tydeligvis bestemt seg for å spise frokost.. Ikke nok med det, de skulle prate. Ikke bare pratet de, men det var høylytt og på serbisk! Jeg har aldri sovet så dårlig i hele mitt liv. Vel fremme i Venezia skulle vi finne frem til vårt hotell og ta en dukkert i det deilige bassenget. Idet vi kom inn på hotellrommet klokken 11 på dagen og så på senge, hadde vi allerede slokna. Etter dette våget vi oss ikke på flere nattog, men det var heller ikke nødvendig med de korte rutene vi hadde valgt oss.

De resterende turene bad bare på gode opplevelser. Jeg husker alle menneskene vi ble kjent med mens vi satt inne i kupeene. Vi kom fort i kontakt med andre backpackere og delte historier. For det meste traff vi mennesker fra Australia og USA. De var forelsket i Europa, men syns det var en kald sommer! Jeg som selv satt der å holdt på å renne bort forsto ikke hva de mente.. Vi fortalte at vi var fra Norge, og de fleste forbandt landet med ullgenser, snø, dyr alkohol og sportye mennesker. Det var moro å høre. Bekjentskapene ga oss også mange tips til hva vi burde gjøre i de ulike byene og hvordan vi kunne se byen på en annen måte enn det står i guidebøkene.

På turen mellom Paris og Amsterdam fikk vi ikke plass på toget da vi glemte av tiden i parken ved Eiffeltårnet, hvor vi nøt bagetter med pesto og spekeskinke og et glass rødvin, vi måtte derfor finne oss i å sitte i restaurantvognen hele veien. Vognen var forøvrig okkupert av et utdrikkingslag som skulle på festetur. Det var med andre ord full fest i vognen og masse mannfolk med store afroparykker, god mat og vin. Vi ble tatt godt imot og fikk både spise og drikke av det de hadde tatt med seg. Tiden fløy og vi koste oss med gitarspill og allsang. Som regel hadde vi reservert plass på noen tog, dette kostet ekstra og varierte i pris. Med en interrailbillett til vel 2 500 kroner var det helt greit å betale litt ekstra for å garantert sete, men av og til kunne reservasjonen koste flesk og i andre tilfeller var køene så lange at vi rett og slett tok sjansen. Når man bestemmer seg dagen før at man skal dra videre til en ny by er det begrenset hva man får tid til, vi prioriterte som regel å finne en internettcafe slik at vi kunne reservere hotellrom for neste dag.

Vi fikk sett mange fine stasjoner, gamle og sjarmerende så vel som nye og moderne. Togene var også ulike, vi reiste med alt fra rene luksus tog til de som ligner på de her hjemme. Som regel var det god plass og vi kunne utfolde oss med både kortspill og rødvin. Jeg glemmer aldri den gangen det ikke var cafevogn og vi skulle drikke vin uten glass. Kreativ som vi er, skjærte vi ut bunnen av våre vannflasker. Derfor skal jeg denne gangen ta med med en kopp som skal henge på sekken. I Tyskland hadde de nok den beste standarden både på togene og stasjonene. Her snakker vi topp moderne systemer både for reservering og togtrafikken. Vi kunne reservere sitteplasser på maskinene og slapp dermed de lange køene, vi fikk vite i god tid hvilket spor toget skulle komme på slik at vi kunne begynne å bevege oss i riktig retning - og togene var alltid presise. Dette er noe man setter pris på etter å ha opplevd litt av hvert i ulike land. Ikke nok med dette var det å kjøre tog langs den franske riviera et syn! Vi kjørte høyt oppe på et fjell og rett ned kunne vi se turkistgrønt hav og deilige strender! Det er hva jeg kaller magisk!

Håper med dette og kunne formidle at togreising byr på mange opplevelser utenom det vanlige. Vi har iallefall bestemt oss for at dette vil vi gjøre i år igjen!

Klar for nye opplevelser!

Berlin var en moderne by med mye spesiell historie! Bildet viser kirketårnet som ble bombet under 2. verdenskrig. Bra shopping og døgnåpne restauranter! Cafeer rundt hvert et hjørne gjør meg glad.

Togstasjonen i Berlin.

Romantiske Praha.

Munchen med alle sine deilige parker og store ølhager. Tenk å nyte en øl med smak av sitron under et tre sammen med masse tyskere.
Deilige salte kringler.

Varme parker hvor de badet i elver.

Vakre markeder fylt med blomster, krydder, oster og alt annet du kan tenke deg.
Fantastiske Venezia.

En morsom togtur!
Kule Amsterdam.

Follow Kjærester på tur

1. Jeg elsker BERLIN!! :D Så fint ut de andre stedene og!

2. Dette så jo ut som en drøm :) Jeg har også alltid vært åpen for togreiser hit og dit, men vi gikk på en smell for noen år tilbake da vi skulle ta tog mellom cannes og milano (hvis jeg husker riktig). Ihvertfall så var det akkurat den dagen G8-møte i genova og toget fikk ikke lov å kjøre innom der, derfor måtte toget ta store omveier og turen tok en evighet. toget var stappfullt så å bevege seg ut fra setet var umulig, vi hadde også alt for lite mat da vi ikke var klar over at reisen ville ta så mye lenger tid.. hehe, men det er jo et minne for livet og vi så masse spennende på turen :) Men jeg glemmer aldri hvor sulten jeg var da!

Tog har sin egen sjarm og det var godt å lese dette innlegget da jeg plutselig fikk lyst til å reise med tog igjen :) Man kan jo ikke la en dårlig opplevelse ødelegge..

3. Da jeg så tittelen din på bloggen må jeg innrømme at jeg var noe skeptisk til å klikke meg videre. Misforstå meg rett, det var ikke av redsel for at den ikke skulle falle i smak, snarere tvert imot. Å se feriebilder og lese magisk tekst legger ikke akkurat en demper på ens egen reisefeber, nei ;) HOho. Er sprekkferdig klar for sol, varme og nye opplevelser og kommer snart til å telle timer til flyet tar oss til Tunisia. Har du vært der?! Veldig gøy å lese om togtur rundt i Europa :) Skal til Stavanger med tog neste helg, kanskje ikke like eksotisk som Marseille eller Paris, men tror det blir mye fin natur for øynene :)

4. Så mange hyggelige kommentarer! Tusen takk :) Jeg elsker rett og slett togturer fordi du får se så mye fin natur. Jeg har dessverre ikke vært i Tunisia, men har hørt mye fint fra en søster som har vært der. Billig og bra, kameltur under stjernehimmelen og deilig sol :) Stavanger derimor har jeg vært i , og det er en nydelig by.

5. Dette var en veldig fin og informativ blogg. Jeg skal på interrail i sommer og jeg gleder meg sinnsykt! En ting er at jeg ikke helt vet hvordan (eller om) jeg skal planlegge turen. Jeg skal reise med en god venn av meg og vi skal starte i København.

Jeg har hørt fra folk som har reist på interrail tidligere at man egentlig ikke trenger å kjøpe Global Pass?

Etter å ha lest det du har skrevet gleder jeg meg enda mer :)

-Snatch

1. Hei Anonym. Tusen takk for det!

Ja det er virkelig noe å glede seg til! Du kommer til å få en fantastisk opplevelsesrik sommer!

Vi hadde ikke planlagt for mye, vi hadde bare idemyldret over steder vi ville besøke og hva vi ville se. Så lagde turen seg selv i stor grad ettersom vi tok de tog som gikk videre, snakket med andre og fikk gode ideer :) Jeg tror det blir bra uansett, men vi likte godt å være fleksibel, og reise videre når vi ville, hvilken vei vi ville. Det blir en mer avslappende ferie enn om man har en rute man skal gjennomføre. Da kan man også bli stresset og skuffet på veien, dersom man ser man har lite tid. Kan uansett være lurt å legge inn noen strandbyer hvor man kan slappe helt av og bare nyte. Kan bli mye trasking i storby i 22 dager, vi likte ialefall det gode. Selv om vi elsket alle storbyene!

Vi kjøpte i stor grad global pass for enkelheten skyld. Aner ikke hvor mye det koster å kjøpe alle togturene sine i vanlig bilettform. Vi syns imidlertid det var en fleksibel og grei reisemåte som ga oss mye for pengene. Vi kunne i stor grad bare møte opp på toget, noen ganger måtte vi forhåndsreservere.