onsdag 22. september 2010

Barcelona

Lite ante vi om hva som skulle møte oss da vi gikk av toget i Barcelona, det skulle vise seg å være en helt spesiell by.

Vi hadde tilbragt lang tid på toget og da spesielt stillestående på grensen, det nærmet seg kveld og vi håpet på å nå frem til hostellet før det ble mørkt. Barcelona var den vanskeligste byen å finne rimelig overnatting sentralt, så vi endte opp på et flott hostell litt utenfor sentrum - men hva gjør vel det når man har metro.

I en trang kupe sto vi og klamret oss fast i hvert vårt håndtak, metroen var full av glade spanjoler. I hver sving holdt den tunge sekken på å rive meg over ende, men magemusklene fikk kjørt seg så jeg klarte å holde meg oppreist. Videre bar det opp en lang bakke før vi kunne skimte hostellet vårt midt i et fint boligstrøk.

Det var virkelig fin standard på hostellet, og jeg var overimponert over den store verandaen på stedet. Her var det bestandig mennesker og liv, nesten alle måltidene ble inntatt her og vin ble nytt i lange baner.

Vi delte rom med et par som sov hver gang vi traff dem, de hadde bare med seg tykke gensere og fjellsko så vi var veldig nysgjerrige på hva de drev på med når de ikke sov. Utsikten var også uslåelig, vi så rett opp til tivoliet på fjellet Tibidabo som badet i ulike farger hver gang vi så det.

Etter en god natt søvn var vi klar for å oppleve byen, vi hadde fått anbefalt å ta en buss som går en bestemt rute hvor du kan hoppe på og av bussen som du vil. Vi tenkte Barcelona City Tour kunne være en fin måte og orientere seg på, og vi hadde jo aldri prøvd denne typen sightseeing før. Vi merket fort at det ikke var noe for oss, vi er alt for nysgjerrige til å bare sitte på bussen å slappe av. Vi ville gå av på hvert stopp å se og føle, ikke bare gli lett forbi i en buss.

Vi hadde ørepropper i ørene hvor vi hørte historien bak stedene, men jeg trodde også vi skulle få tips om hvor vi burde gå av bussen. Den gode gamle guideboken måtte brukes til tross for at vi hadde betalt en god slump for turen.

Tross alt er det store avstander i byen og derfor ser jeg fordelen med denne bussen, men man er litt mer urban når man farter rundt i smågatene, tar metroen og går seg litt vill for å oppdage byen. Det er da du får den ekte atmosfæren og kanskje ser og opplever du noe som du aldri ville sett om du bare holdt deg til de trygge turistgatene. Vi bestemte oss iallefall at neste gang vi skal til Barcelona, så skal vi heller leie sykkel og sykle rundt med vind i håret og sol på kroppen. For ja, det var varmt i denne bussen, vi satt riktignok øverst med åpent tak - men med hetebølgen som var i perioden rant svetten raskere enn du kunne drikke vann. Setet ble fort vått, spesielt når sommerkjolen er så kort at du sitter der med bare lår.

Vi gikk på bussen på Plaza de Catalunya som er et stort torg med en diger stjerne på bakken. torget smelter sammen gammel- og nybyen og ut i fra torget går den kjente gaten La Rambla. I denne gaten var det mye liv skal jeg love deg. Det var utkledde mennesker i alle slags kostymer, det var dyrebutikker på gaten og det var tapasrestauranter så langt du kunne se. På toget til Barcelona hadde vi snakket med en fra byen som advarte oss mot å spise tapas på disse stedene. Han sa at de var overpriset i forhold til hva du fikk at matopplevelser. Og så rett han hadde, vi gikk rett i turistfella og prøvde tapas her, det var en stor skuffelse. Gjør heller en liten innsats når du skal ut å spise tapas, da vil du få en helt uforglemmelig opplevelse! La Rambla kan følges helt ned til sjøen.

I gamlebyen ligger det gotiske kvarteret, og her er det som å trø inn døren til gamledager. De små smugene med små overraskelser rundt hvert et hjørne. Plutselig gikk vi forbi en gammel dame med et brød i hånden, og jeg fikk enda mer følelsen av at vi hadde dratt tilbake i tid. Det virket som om alle husene hang sammen, men av og til åpnet det seg små gater, det var lett å bli desorientert her.
Vi gikk tilfeldige veier hele tiden  og oppdaget handlegater med de vakreste små butikkene. Atmosfæren var helt fantastisk. Vi fikk smake på gode sjokolader og herlige spanske skinker. Vi vandret rund hånd i hånd og smilte.

Vi besøkte den gotiske katedralen fra 1298, men som ikke var ferdig før sent på 1800-tallet som fleste kirker. Kvinner måtte selvfølgelig dekke seg til for å slippe inn, det hadde selvfølgelig ikke vi tenkt på i varmen. Tilfeldigvis sto det en gammel dame like ved inngangen og solgte sjal til turister. To fluer i en smekk. Hvorfor er det ikke flere som selger slike ting turister faktisk har bruk for?

I kirken var det gudstjeneste da vi kom inn, det var en spesiell opplevelse. Vi fikk også se krypten til en fra det fjerde århundre. Det var også flere utskjæringer i tre med gotiske mønster, spesielt fint var en rad med stoler.
Vel ute av den forlokkende lille "byen" i Barcelona vandret vi til det store fargerike  markedet La Boqueria. Her koser jeg meg veldig når jeg vandrer rundt og ser på alle de ulike sortene av frukt og grønt i alle mulige farger, mennesker som forhandler og barn som ler. Spis lunch her!

Vi fant også en skatt i nærheten, nemlig verdens vakreste operahus!  Har du noen gang sett så mange detaljer på er hus, vel i Barcelona er det ikke så uvanlig, men jeg fascineres lett av dette. I en liten smal gate stikker plutselig dette huset opp, vi trodde vi hadde gått helt feil da vi lette etter operahuset fordi det var så mye kjedelige hus i nærheten og veldig lite mennesker. Det var like før vi snudde da vi så lyset fra underverket.

Videre ble vi møtt av mange moderne bygninger og vi fikk raskt bekreftet inntrykket om at Barcelona er en kunstnerby. Det virker som om alle får slippe til med sine ideer og setter uttrykk på byen på sitt vis. Det er sjarmerende. Vi så en merkelig bygning, Torre Agbar, som lignet en ¨agurk¨. Den skulle visstnok lyse i ulike farger om kvelden. Dette måtte vi se. En kveld etter middag bar det på metroen, vi ble møtt av en helt svart bygning. Vi fikk høre at det var kun noen dager i uken hvor det var lys i bygningen om kvelden, og dagen i dag var ikke en av de.
Kanskje det mest kjente bildet av Barcelona, La Sagrada Familia, en kirke designet av Antoni Gaudi. Kirken er full av symboler som er inspirert av naturen og det var virkelig spennende å gå på museumet inne i kirken hvor du fikk se hvor arkitekten hadde hentet ideene sine fra. Kirken ble påbegynt av Antoni Gaudi i 1883 og er fortsatt ikke ferdig den dag i dag, det ble hans livsverk. Bortsett fra museumet er det meste å se utenpå kirken, da kirken er veldig uferdig inni. Man kan derimot gå opp i det ene tårnet, men det var så lang kø at vi ikke orket vente. Når Antoni Gaudi døde var kun ett tårn ferdig på kirken, dette tårnet fører nå ned til krypten hvor han er begravet. Det var også en modell på museumet over den ferdige kirken, og den tok pusten fra meg!

Flere andre fine kirker ble besøkt, men ingen kunne måle seg med ovennevnte.

Antoni Gaudi har også flere verk i byen, blant annet La Pedrera som du må gå opp i. Se på pipene og skulpturene på taket til denne helt spesielle bølgeformede bygningen. Bygningen ble visstnok designet i 1905–1910 til et ektepar.

Rett over gaten ligger også hans verk Casa Batllo som ble designet i 1877 til en familie. På lokalspråket kalles bygningen Casa dels Ossos  som betyr House of Bones og ser du etter kan det faktisk se litt skjelettaktig ut.

Flere andre fine bygninger ble oppdaget, til og med bakken var kunstnerisk og vakker flere steder. For en kreativ og glad by som by på seg selv!

Nede ved havna var det vakkert, den fikk et ansiktsløftning til OL i 1992. Havna omtales ofte som Vila Olimpica da flere atleter bodde her under OL-et. Det ble også designet strender til OL slik at Barcelona skulle fremstå som en badeby. Den lever helt klart opp til dette nå, for hvem vil ikke ha en storby med diger strand like ved!?

Fra havna går også gondolen opp til Tibidabo. Det fikk vi ikke tid til, men det står på lista til neste gang.

Ved havna ligger også et flott akvarium som vi besøkte. Fisker i alle regnbuens farger, akkurat slik det var da vi tok dykkesertifikatet i Thailand. Vi vandret rundt og drømte oss tilbake. Jeg ble forelsket i en vakker sjøhest, og pingvinene var utrolig nusselige der de hoppet ut i vannet om og om igjen.

Vi vandret igjennom en glasstunnel mens haier svømte over og rundt oss. For 6000 kroner kunne man få bade i tanken sammen med haiene. Jeg klarte meg lenge nok med å se de rett over hodet mitt.

Vi besøkte det gamle OL anlegget som lignet et palass med en vakker trappefontene.

Endelig skulle vi besøke Camp Nou, kjæresten var kjempeglad. Vi skulle ta en omvisning inne på stadion, men fikk beskjed om at det ikke var noen omvisning i dag på grunn av konserten som skulle være noen dager senere. Mennesker hadde allerede begynt å legge seg i kø til konserten, de hadde med seg bademadrasser og primus.

Det ble isteden verdens beste eplekake på Hard Rock Cafe!

Barcelonaturen avsluttes med et annet verk av Antoni Gaud, nemlig Parc Guell som er hans mest fargerike verk. Det taler for seg selv.

Togturen videre var vakker, vi nøt vin mens vi så utover de flotte engene og drømte om den fantastiske byen vi nå hadde vært så heldig å oppleve.